Att agera i olika situationer

Här finns olika situationer med tillhörande frågor till övningen Att agera i olika situationer. Välj de frågor som passar din elevgrupp bäst.

Låt gärna eleverna först fundera över frågorna på egen hand för att sedan diskutera i par. Avsluta med att diskutera frågan i helklass.

Det går också att ladda ner bildspelet som en pdf-fil och skriva ut.

  1. Att agera i olika situationer

  2. A är på fest och har druckit mycket alkohol, är drogpåverkad eller sover. B kommer och börjar ta på A och vill ha sex med A.

    • Får B ha sex med A? 
    • Kan en person som är påverkad av något eller sover ha sex frivilligt? 
    • Om person C ser B försöka ha sex med A, vad kan C göra? 
    • Hur kan person C hjälpa A efteråt?
  3. A har tagit initiativ till att ha sex med B, men nu vill inte A längre. 

    • Är det okej att ändra sig?
    • Blir det någon skillnad om det var B som tog initiativ? 
    • Vad kan B göra? 
    • Hur kan A visa att hen inte vill längre? 
    • Måste A visa att hen inte vill längre för att det ska vara ett brott? 
    • Får B tjata? Är det olagligt att tjata?
  4. A och B vill kyssas med varandra och det känns bra för båda. Nu träffar B personen C och vill också kyssas med C men det vill inte C. 

    • Om B får kyssa en person betyder det att B även får kyssa andra personer?  
    • Om B är osäker på om B får kyssa C vad kan B göra? 
  5. A och B går i samma klass och dem har just börjat träffas. En dag när de är tillsammans börjar A genomföra en sexuell handling på B. B vill inte och fryser till, blir helt passiv och kan inte säga något utan ligger bara helt still (B drabbas av frozen fright, en så kallad frysreaktion)  

    • Vad kan A göra om A märker att B blir passiv? 
    • Om A fortsätter fast B inte visar att B vill, vad händer då? 
  6. A tar en bild på sig själv naken och skickar till B. B blir inte alls glad och tycker det var jobbigt att få en sådan bild skickad till sig. 

    • Är det okej att skicka nakenbilder på sig själv till andra? 
    • Vad kan A göra om A vill skicka en bild till någon? 
  7. A vill ha sex med B. B vill också ha sex med A. 

    • Hur kan B visa hen också vill ha sex?
    • Hur kan A ta reda på om B också vill ha sex? 
    • Vad händer om A chansar utan att veta säkert att B också vill ha sex? 
  8. A tar på B:s rumpa i skolkorridoren.

    • Får A göra så? 
    • Tror ni det är vanligt att liknande situationer kan hända i skolkorridoren? Finns det andra platser? 
    • Kan det här vara ett brott?
  9. A får en oönskad dickpic på B och skickar sedan bilden vidare till hela sitt kompisgäng.

    • Får B skicka bilder på sitt könsorgan till andra? 
    • Får A sprida bilden vidare? 
    • Spelar det någon roll på vilket sätt bilden sprids vidare? 
    • Hur kan det här kännas för A?
    • Hur kan det här kännas för B? 
Att agera i olika situationer
0 av 0
TECKENFÖRKLARING: SKRIV UT REDIGERA HELSKÄRM
Välkommen till Brottsoffermyndigheten

Brottsoffermyndighetens övergripande mål är att främja brottsoffers rättigheter samt att uppmärksamma deras behov och intressen.

Jag vill svara på enkäten
Lämna sidan direkt Dölj ditt besök